Frågor & Svar

Här nedan finner du svar på vanligt förekommande frågor. Är det något annat du undrar över tveka inte att kontakta oss.

Bostaden
  • fBorttappade nycklar - vad kostar det?

    Om du tappat bort en nyckel till Din lägenhet, så krävs att du gör ett cylinderbyte. Väljer du att inte göra det nu så måste du ändå göra det den dag som du flyttar, en nyckel kommer ju alltid att saknas.

    För cylinderbyte ta kontakt med oss så gör vi en beställning våra reparatörer. Tillsammans gör vi upp en tid som passar för cylinderbytet, då du även får kvittera de nya nycklarna.

    För aktuella priser på nycklar och cylinderbyte klicka här.

  • fFår jag hyra ut i andra hand?

    Kontakta Kristinehamnsbostäder för vidare information.

  • fJag har låst mig ute, vad gör jag?

    För att få hjälp med låsöppning ring vårt telefonnr: 0550-348 90 talsvar 1. Du måste kunna uppvisa legitimation och det kostar 500:-.

  • fMin nyckel har gått av, vad gäller?

    Om Din nyckel har gått av, är det viktigt att du sparar båda delarna av nyckeln. Vi behöver ha båda delarna för att kostnadsfritt kunna göra en nyckel till dig. Saknas någon utav delarna så tillfaller kostnaden Dig som hyresgäst. Ta med båda delarna till Kristinehamnsbostäder så hjälper vi dig.

  • fVad får jag göra själv i bostaden?

    Kontakta Kristinehamnsbostäder för vidare information.

  • fVad gör jag om jag tappat bort mina nycklar till bostaden?

    För att få hjälp med låsöppning ring vårt telefonnr: 0550-348 90 talsvar 1. Du måste kunna uppvisa legitimation och det kostar 500:-.

  • fVad ingår i hyran?

    Värme ingår i samtliga lägenheter. Vatten ingår i hyran. Men i några utav våra områden, för närvarande på Strand och i Innerstan, har vi infört individuell vattenmätning, dvs. man har en grundmängd vatten som ingår, förbrukar man mer så får man betala mellanskillnaden och förbrukar man mindre så får man pengar tillbaka. För vidare information om detta kontakta Mikael Pettersson här hos oss!

  • fVilka regler gäller för tapetsering?

    Du får måla och tapetsera i Din lägenhet, arbetet skall dock vara fackmannamässigt utfört. Ta alltid en kontakt med Kristinehamnsbostäder innan du påbörjar renoveringen. Observera att om arbetet bedöms EJ godkänt av oss så finns risken att eventuellt bli betalningsskyldig vid avflytt.

Felanmälan
  • fJag har fått myror/skadedjur i min bostad, vad ska jag göra?

    Gäller det myror så har vi myrdosor här hos oss på kontoret, som du är välkommen att hämta! Du kan också ringa själv direkt till Nomor på telnr 0771-122 300, du uppger till kundtjänst att du bor hos Kristinehamnsbostäder.

    Gäller det andra skadedjur, ring till vår felanmälan, så gör vi en anmälan till Nomor som kontaktar Er för bästa behandling. Du kan även ringa själv direkt till Nomor på 0771-122 300, du uppger till kundtjänst att du bor hos Kristinehamnsbostäder.

  • fKabel-tv:n fungerar inte, vart vänder jag mig?

    Kontakta Com Hems kundtjänst/felanmälan på 90 222.

  • fStörningsärenden

    Vissa störningar är oundvikliga i flerbostadshus. Det bästa är alltid att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Men om inte detta är möjligt kontakta då vårt kontor. Besök oss eller ring på 0550-348 90. Sker störning under icke kontorstid så ringer Ni samma telefonnummer, ni kopplas då till vår jourtelefon och vårt bevakningsföretag kommer vid behov ut till Er för att reda ut problemet. Uppge ditt namn, adress, telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig. Du är naturligtvis skyddad med sekretess, vi uppger aldrig uppgiftslämnaren.

  • fVart vänder jag mig om jag vill göra en felanmälan?

    Behöver du göra en felanmälan så når du oss på 0550-348 90, talsvar 1. mellan kl. 8-16, lunchstängt kl. 12-13.

    Vid akuta fel som ej kan vänta till nästkommande arbetsdag ringer du 0550-348 90 (talsvar 1) för att komma till vår jourtelefon.

    Du kan också logga in dig på ”Mina sidor”,  under Hyresgästportalen, där du kan göra en felanmälan m.m.

    OBS! Gör dock inga AKUTA felanmälningar, så som avloppstopp och dylikt, via ”Mina sidor”, då ringer ni 348 90 talsvar 1!

     

För nya hyresgäster
  • fAdressändring

    Glöm inte att göra adressändring! Du kan göra en adressändring via postens hemsida, www.adressändring.se. Har du frågor kan du ringa 020-97 98 99.

  • fElabonnemang

    Elabonnemang är något du själv som hyresgäst tecknar hos det elbolag som du själv väljer. Vid tecknandet av hyreskontraktet får du en blankett till Kristinehamns Energi att fylla i.

  • fHemförsäkring

    Glöm ej att teckna en hemförsäkring! Om olyckan är framme eller vid inbrott så utgår ej någon ersättning för ägodelar som skadats vid t ex brand – även om du själv inte orsakat skadan – om du inte har en gällande hemförsäkring!

  • fNyckelutlämning

    Nycklarna kvitteras ut i receptionen på Kristinehamnsbostäders kontor, Södra Staketgatan 10 C.

    Vid utlämningen ska följande uppvisas

    • hyreskontraktet, påskrivet
    • legitimation
    • uppvisande av kvitto på att hyran är inbetald
    • fullmakt om anhörig kvitterar ut nycklar eller beställer extra nycklar.

    Observera också att om inflyttningsdatumet infaller under en lördag, söndag eller annan allmän helgdag är istället nästkommande vardag inflyttningsdag. Du har rätt att tillträda bostaden fr o m kl. 12.00 på inflyttningsdagen.

  • fParkering/parkeringskort

    Som hyresgäst i Malmen, Najaden, Djurgården, Strand och Stenstaliden, har du alltid möjlighet till fri parkering. På dessa områden följer ett kostnadsfritt parkeringskort till varje lägenhet. Ni får det när ni kvitterar ut era nycklar och följande regler gäller för detta:

    • man får endast står på de onumrerade platserna i området, kortet gäller för samtliga onumrerade parkeringsplatser i området.
    • alla p-platser har skyltar med parkeringinfo.
    • p-kortet skall ligga väl synligt i framrutan
    • parkeringen är onumrerad och man får stå i mån av plats
    • borttappat p-kort debiteras med en avgift
    • möjlighet finns att vid behov köpa extra p-kort
    • man får inte stå på besöksparkering med detta kort
    • gästparkeringen är endast till för besökande!

    Som hyresgäst i Innerstan, Malmen och Najaden har du även möjlighet att hyra p-plats.

    Bilkörning inne på gårdarna är endast tillåtet vid i- och urlastning eller vid in- och utflytt. Bevakning av våra parkeringar på områdena görs av bevakningsföretaget Securitas.

Hyran
  • fHur betalar man via e-faktura?

  • fJag har tappat bort min hyresavi, hur får jag en ny?

    Kontakta oss så skriver vi ut en ny till Er.

    Våra kontaktuppgifter finner du på kontakt-sidan.

  • fKan man betala hyran via autogiro?

    Ja, du ansöker om autogiro hos Kristinehamnsbostäder.

    Här kan du ladda ner en blankett om autogiro, som du sedan lämnar in till oss.

  • fNär ska hyran vara betald?

    Sista vardagen före varje kalendermånads början! Observera att hyran betalas månaden innan, t ex du betalar hyran för februari den sista vardagen i januari.

  • fVad händer om jag glömt att betala hyran?

    Kristinehamnsbostäder har ingen egen kravverksamhet utan köper den tjänsten av Intrum Justitia. Detta innebär att om du inte betalar hyran i tid skickas skulden till Intrum Justitia och du får ett inkassokrav från dem. På denna finns då även omkostnadspålägg (för närvarande. 180:- ) och ränta. Hyran och dessa kostnader ska då betalas till Intrum Justitia. Betalas inte skulden inom de dagar som finns angivet på kravet skickas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten för handläggning.

  • fVilka olika sätt kan jag betala hyran på?

    Du kan betala via bankgiro eller autogiro, av säkerhetsskäl tar vi ej emot några kontantbetalningar. Du betalar med hyresavin. Betalar du via internet så observera att det är viktigt att OCR-numret är korrekt. Använder du eget inbetalningskort är det viktigt att du uppger kundnummer och perioden det gäller. Du kan även betala via e-faktura.

Miljö
  • fVad har Kristinehamnsbostäder för sophantering/återvinning?

    I närheten av alla våra bostadsområden finns tillgång till återvinningsstation, endera i ditt sophus på området eller i de kommunala återvinningsstationerna.

    För ytterligare information om återvinning och sopsortering besök  www.ftiab.se och www.kristinehamn.se.

  • fVem sköter sophanteringen?

    Sophanteringen sköts av renhållningen på Kristinehamns Kommun.

Parkering/garage
  • fFår man köra bil eller parkera inne på bostadsområdet?

    Bilkörning inne på gårdarna är endast tillåten vid i- och urlastning eller vid in- och utflytt.

  • fHur anmäler jag mitt intresse för garage?

    Gå in under Sök ledigt och Sök bilplats.

  • fVad finns det för parkeringsmöjligheter?

    Som hyresgäst i Malmen, Najaden, Djurgården, Strand och Stenstaliden, har du alltid möjlighet till fri parkering. På dessa områden följer ett kostnadsfritt parkeringskort till varje lägenhet.

    Som hyresgäst i Innerstan, Malmen och Najaden har du även möjlighet att hyra p-plats.

    Gästparkeringarna är endast till för besökande!

  • fVart vänder jag mig om någon står på min parkeringsplats?

    Ni ringer till Securitas som har hand om bevakningen av våra platser, tel nr: 0771-76 70 00.

  • fVilka regler gäller för parkeringskort?

    • Det följer ett parkeringskort till varje lägenhet, det finns möjlighet att köpa till extra parkeringskort vid behov.
    • Man får endast stå på anvisade platser, ej på de numrerade/betalplatserna.
    • Alla parkeringsplatser har skyltar med parkeringsinformation.
    • P-kortet skall ligga väl synligt i framrutan på bilen.
    • Parkeringen är onumrerad och man får stå i mån av plats.
    • P-kortet gäller för samtliga parkeringsplatser som är onumrerade som till hör området.
    • Borttappat p-kort debiteras med en avgift.
    • Gästparkeringarna är endast till för besökande! Där får man inte stå med p-kortet.
    • Bevakning sker så att dessa regler följs av bevakningsföretaget Securitas.
Trivselfrågor
  • fÄr det tillåtet att grilla på sin uteplats eller balkong?

    Ur säkerhetssynpunkt är det endast tillåtet med elgrill på balkong/uteplats, men även för att slippa obehag med os och rök.

  • fFår jag ha hund/katt i min bostad?

    Du får gärna ha husdjur i din bostad, men du har alltid ansvar för att djuren inte är till obehag för dina grannar.

  • fFinns det några trivsellokaler/aktivitetslokaler för de boende i området?

    Det är Hyresgästföreningen som har hand om dessa lokaler som du som hyresgäst har möjlighet att låna. Kontakta Hyresgästföreningens ombud på just ditt område.

  • fFinns regler angående matning av fåglar?

    Det är inte tillåtet att mata fåglar.

  • fHur fungerar tvättstugan?

    Tvättstugan är en viktig plats i huset, alla behöver tvätta då och då. Försök därför att hålla rent och snyggt i tvättstugan för allas trevnad.

    • Torka av golv, maskiner, bänkar när du är klar.
    • Följ de skötselanvisningar som finns för maskiner, tumlare och annan utrustning.
    • Använd alltid tvättpåse om du tvättar en bh med bygel. En vanlig anledning till att maskiner inte fungerar är att en bh-bygel har lossnat och fastnar i tvättmaskinen.

    Anmäl omgående till Kristinehamnsbostäder om något inte fungerar och förstås respektera de tider som är bokade av andra och använd inte tvättstugan utanför de bokningsbara tiderna.

  • fVad gör jag om jag blir störd av min granne?

    Vissa störningar är oundvikliga i flerbostadshus. Det bästa är alltid att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Men om inte detta är möjligt kontakta då vårt kontor. Besök oss eller ring på 0550-348 90. Sker störning under icke kontorstid så ringer Ni samma telefonnummer, ni kopplas då till vår jourtelefon och vårt bevakningsföretag kommer vid behov ut till Er för att reda ut problemet. Uppge ditt namn, adress, telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig. Du är naturligtvis skyddad med sekretess, vi uppger aldrig uppgiftslämnaren.

TV
  • fKabel-tv:n fungerar inte, vart vänder jag mig?

    Ring Com Hems kundtjänst/felanmälan på 90 222.

  • fVem levererar tv-utbudet i Kristinehamnsbostäders bostadsområden?

    Com Hem.

  • fVilket tv-utbud finns i Kristinehamnsbostäders bostäder?

Uppsägning
  • fHur gör jag när jag vill säga upp min bostad?

    Uppsägning av bostad/garaget/p-platsen/lokalen, måste göras skriftligt. På baksidan av kontraktet kan du fylla i namn, datum osv. och lämna in till oss, har du ej kontraktet så har vi en förtryckt blankett du får fylla i hos oss.

    När du sagt upp Din bostad så kommer det en avflyttningsbekräftelse hemskickat till dig.

  • fHur lång uppsägningstid har jag?

    Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Med undantag för dödsfall som är en månad. Under uppsägningstiden betalar du hyran som vanligt.

    Exempel: Säger du upp Ditt hyresavtal den 14 februari så är uppsägningstiden mars, april och maj. Ditt hyresavtal upphör alltså att gälla den 31 maj.

  • fNär görs besiktning av bostaden?

    På din avflyttningsbekräftelse står datum och tid för både förbesiktning och avflyttningsbesiktning, du bör vara med på båda besiktningarna.

För hyresgäster

Nyttig information för dig som bor hos oss idag

Hyresgästportalen h